Utveckla stationsområdet - Väsbys Bästas förslag

Nu är det dags att förnuftet får göra entré i Väsby Entré. Vad är det som väsbyborna egentligen behöver? Väsbys Bästa menar att Väsby Entré kan göras betydligt mindre och att kommunens kostnader i framtiden kan bli avsevärt lägre när vi fokuserar på det som är mest angeläget för kollektivtrafikresenärer och boende i Upplands Väsby. Vi ska heller inte underskatta geotekniska problem med att bygga på lermark och att anlägga bostäder i detta bullerstörda område. Väsbys Bästa vill med detta inspirationsförslag komma vidare med en billigare och enklare lösning än det storskaliga Väsby entré som planeras idag. Med detta förslag kan vi dels behålla nuvarande grönområde i Runby hage, dessutom få en ny utökad Järnvägspark med Väsbyån i synligt läge, en fungerande väderskyddad busshållplats, ny entré till pendeltågen med resecenter och gångbro samtidigt som vi får tillräckligt med nya bostäder på kommunens och Skanskas mark vid Mälarbron.

 

Nytt busstorg och ny entré till stationen
Förslaget innebär i korthet att busshållplatserna och huvudentrén till stationen flyttas till den planerade södra bron. Uppe på den väderskyddade bron byggs ett resecenter med vänthall, kiosk, café och nedgångar till spåren. I anslutning till bron byggs ett parkeringshus för bilar och cyklar där nuvarande infartsparkering finns idag. Då kan alla resenärer som anländer med buss, bil eller cykel enkelt och direkt komma ut på bron och nedgången till spåren.

Fornlämningarna och Runby hage bevaras
Den planerade större nya infartsparkeringen på västra sidan vid Mälarbron behövs inte utan den storskaliga bostadsutbyggnaden i Väsby Entré kan flyttas till kommunens och Skanskas industritomter norr och söder om Mälarbron. Nuvarande infartsparkering på Runbysidan behålls och några flerfamiljshus kan byggas ovanpå parkeringen. I övrigt lämnas gravfälten, fornlämningarna, parken och grönområdet vid Runby hage orörda.

Stationshuset och Magasinet blir kvar i en utökad Järnvägspark
Den planerade norra bron över järnvägen behövs inte utan det gamla stationshuset och magasinet kan behållas på sina ursprungliga platser. Eftersom busstorget flyttas söderut kan Väsbyån lyftas fram och bli en del i en större och utökad Järnvägspark. 

Tunneln rustas upp och får nya luftiga entréer
Befintlig tunnel och uppgång till spåren behålls men restaureras med ny golvbeläggning, förbättrad belysning och ljusare väggar. Dessutom byggs entréerna på både Väsbysidan och Runbysidan om med solfjäderformade trappor/passager som ger ett öppnare och mer välkomnade intryck. Idag har Runbysidan en trappa i en 90 graders vinkel mot själva tunneln. Den bör istället gå rakt i tunnelriktningen så att hela tunneln med öppningarna blir synliga från bägge entréerna. 

Slut på kostnadsökningen 
Förslaget påverkar utformningen av Väsby Entré i den detaljplan som presenterades 2018 i samband med samrådet där över 230 samrådsyttranden kom in. Framförallt har Trafikverket och Länsstyrelsen haft flera och viktiga synpunkter som är svåra att lösa och hantera. Projektet har därför försenats flera år och kostnaderna hittills överstiger 250 miljoner kronor och varje år tillkommer i storleksordningen 45-50 Mkr i ökade kostnader för projektet. Länstyrelsen, Trafikverket och Trafikförvaltningen Region Stockholm har inkommit med kritiska synpunkter på detaljplanen för Väsby Entré. Läs mer här.

Med detta förslag vill Väsbys Bästa hitta en annan lösning eftersom vi menar att projektet Väsby entré i sin nuvarande form har kört fast. Kommunen har planerat detta märkliga projekt sedan maj 2011 och är fortfarande långt ifrån färdiga. 

Med detta förslag tror vi att Väsbyborna kan få ett Väsby entré som kan fungera i verkligheten.

 

VÄSBYS BÄSTAS FÖRSLAG TILL VÄSBY ENTRÉ.

I Väsbys Bästas förslag till Väsby Entré har busstorget ersatts av en utökad Järnvägspark (1). Nuvarande busshållplatser har flyttats söderut mot Anton Tamms väg där en helt ny huvudingång till Upplands Väsby stationen byggts med en väderskyddad bro med nedgångar direkt till spåren (2).

Det gamla stationshuset och magasinet behålls och blir en del av kulturhusen i Järnvägsparken (3). Väsbyån friläggs och rinner genom den nya Järnvägsparken som välkomnar besökarna till Väsby.

Tunneln under spåren behålls men entrén görs större, luftigare och ljusare samtidigt som tunneln rustas upp och får en ljusare och tryggare utformning (4). Bland annat får entrén på Runbysidan en helt ny bred trappa i tunnelns längdriktning så att man från båda entréerna ser utgången på andra sidan. 

Ovanpå Runbysidans infartsparkering byggs tre nya flerfamiljshus (5). I övrigt lämnas gravfälten, fornlämningarna, parken och grönområdet vid Runby hage orörda. Den storskaliga bostadsutbyggnaden flyttas till kommunens och Skanskas industritomter vid Mälarbron.