Kostnaden för Väsby Entré är nu budgeterat till 1,5 miljarder kronor. Då är inte allt inräknat i priset. Kapital/ränte- och driftskostnad för detta kommer drabba generationer Väsbybor framöver. Väsbys Bästa menar att kommunen inte ensam ska bekosta en bussterminal för 340 miljoner. Det är Trafikförvaltningen Region Stockholm och AB Stockholms Lokaltrafik (SL) som huvudsakligen ska finansiera och stå för funktionsdugliga terminalbyggnader för busstrafiken. På samma sätt menar vi att kommunen inte ensam ska bekosta nya perronger eller stationsbyggnader. Det är Trafikverket som huvudsakligen ska underhålla och investera i pendeltågsstationer. Broar över järnvägen bör däremot bekostas av kommunen. För att finansiera broar, resecenter och infartsparkering enligt Väsbys Bästas förslag behövs ett betydligt mindre markområde tas i anspråk jämfört med det som föreslås i detaljplanen. 

Nedan ser du några av de kostnader som inte är inräknade i dagens budget på 1,5 miljarder kronor.

  • Förskola Norra 55 miljoner,

  • Förskola Södra 80,7 miljoner

  • Parkeringshus 80 miljoner

  • Kommunhus (kostnad ej specificerad)